مهم‌ترین محصولات بهداشت فردی بانوان عبارتند از ژیلت، ژل شست‌وشو و نوار بهداشتی. از آنجا که محصولات مرتبط با بهداشت شخصی با سلامتیتان رابطه مستقیم و تنگاتنگی دارند، لذا اهمیت به کیفیت آنان باید از اولویت‌های مهم شما هنگام خرید باشد. برای اطمینان از کیفیت، چاره‌ای جز خرید از فروشگاه‌های معتبری مانند فروشگاه میس و مستر نخواهید داشت. در ادامه، سعی شده است نکات مهمی هنگام خرید ژیلت، ژل شست و شوی بانوان و نوار بهداشتی را شرح دهیم.

ژیلت از محصولات مهم مرتبط با بهداشت فردی بانوان

دنیای امروز دنیای تنوع است. به همین دلیل مدل‌های متنوعی از ژیلت در بازار پیدا می شود. اما با این وجود می‌توان ژیلت‌ها را به 2 گروه کلی ژیلت مردانه و زنانه دسته‌بندی کرد. مهم‌ترین تفاوت این ژیلت‌ها در تعداد تیغه‌هایشان است. به دلیل تراکم بیشتر موهای مردان نسبت به خانم‌ها، ژیلت‌های مردانه تیغه‌های بیشتری دارد.


 

نکات مهم در مورد استفاده از ژیلت‌ها

 

 

·         بیش از یک هفته از تیغ یکبار مصرف استفاده نکنید: زیرا علاوه بر کندشدن تیغ، باعث انتقال عفونت‌ها می‌شود.

·         اصلاح با سرعت زیاد ممنوع: زیرا که اصلاح بدن با سرعت، پوست را زخمی و یا متورم می‌کند.

·         اصلاح در جهت رویش مو: اصلاح خلاف جهت رویش مو علاوه بر آنکه گاها دردناک است، باعث رویش موهای زیرپوستی نیز می‌شود.

·         استفاده از گوماژ نمک، یک روز قبل از اصلاح: برای این منظور باید مقدار زیادی نمک را با مقدار کمی آب مخلوط کرده و پوست بدن خود را دورانی با آن ماساژ دهید. برای اینکار می‌توانید از قوزک پای خود آغاز نمایید گوماژ نمک یک لایه‌بردار عالی و برنامه روتین مناسبی برای بهداشت فردی است.

·         خیس کردن پوست قبل از اصلاح: هیچگاه بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ماندن در حمام ، شیو نکنید زیرا تمام چربی پوست خود را برمی‌دارید. بهترین زمان برای شیو کردن، 2 تا 3 دقیقه پس از خیسی پوست است.

·         استفاده از کف اصلاح: موس‌های مخصوص شیوکردن، نه تنها مانند صابون باعث خشکی و تحریک پوست نمی‌شود، بلکه است. ترکیبات به کار رفته در آنان باعث رشد دیرتر موها خواهد شد.

·         انتخاب تیغ مناسب: انتخاب تیغ مناسب باعث از بین بردن موها بدون خراشیدگی و التهاب می‌شود. به محض کندشدن تیغ، آن را عوض کنید. قطعا تعویض دیگرهنگام ژیلت، اصلاح مطلوبی را در پی نخواهد داشت.

ژل شست‌وشوی بانوان

توجه بهداشت شخصی باید جزیی روتین از برنامه‌های روزانه همه خانم‌ها فارغ از سن و سالشان باشد. اما متاسفانه بسیاری از بانوان، زمانی به فکر می‌افتند که دچار عفونت شده باشند. یکی از مهم‌ترین فاکتورها در بهداشت شخصی، استفاده از ژل شست‌وشویبانوان است.


 

PH واژن و ارتباط با بهداشت فردی بانوان

 

 

PH عددی بین 0 تا 14 است که با کمک آن اسیدی یا بازی محیطی را بیان می‌کنند. PH کمتر از 7 یعنی محیط اسیدی و PHبیشتر از 7 یعنی محیط با خاصیت بازی یا قلیایی.

اسیدی‌ترین قسمت بدن بانوان، واژن آنان است. PH خانم‌های جوان بین 3.5 تا 4.5 و PH یائسگان و سالخوردگان بالاتر از 4.5 است. اگر PH واژن متعادل باشد، امکان ابتلا به بیماری‌های عفونی ناحیه تناسلی تقریبا غیرممکن می‌شود. از همین روست که برای سلامت ناحیه تناسلی استفاده از ژل بهداشتی توصیه می‌شود.

 

ژل بهداشتی بانوان چیست و تفاوت میان ژل بهداشتی دوشیزگان، زنان متاهل و یائسگان در چیست؟

ژل بهداشتی بانوان با متعادل کردن PH و اسیدیته محیط واژن، در بهداشت شخصی و سلامت ناحیه تناسلی بانوان نقش مهمی ایفا می‌کند.

تفاوت مهم و بارز ژل بهداشتی بانوان جوان با یائسگان در میزان PH و خاصیت رطوبت رسانی آن است. PH محیط واژن در یائسگان، بالاتر از 4.5 است. محیط واژن این افراد خشک بوده و دارای بافت نازکی است. بنابراین فرمولاسیون ژل‌ بهداشتی نیز با توجه به این موضوع انتخاب می‌گردد.

شرایط محیط واژن یک خانم متاهل جوان با دوشیزه، تقریبا یکسان است با این تفاوت که متاهلان باید بیشتر مراقب عفونت‌های مقاربتی باشند.


 

خرید ژل بهداشتی مناسب

 

 

 

برای جلوگیری از افزایش تدریجی عرق، خون قاعدگی، سلول های مرده و دیگر عناصر بیولوژیک که باعث تجمع میکروب های مضر می شوند، پوست دستگاه تناسلی را باید به طور منظم و با شوینده های ملایم، بدون عطر و فاقد صابون بشویید. در هنگام تمیز کردن این قسم، باید از مالیدن بیش ‌از حد لیف به آن یا فشار و شدت بیش ‌از اندازه بپرهیزید چرا که اگر کف و صابون داخل واژن شود، ممکن است سوزش و تحریک واژن یا عفونت آن را به دنبال داشته باشد.

 

واژن به ‌طور طبیعی دارای PH پایین است که از رشد میکروب ‌ها (باکتری، ویروس و قارچ) جلوگیری کرده و از این طریق محیط خود را به ‌خوبی تمیز نگه می ‌دارد. بنابر این برای تمیز کردن واژن نیازی نیست داخل آن با صابون شسته شود.

برای تمیزی هر چه بیشتر بهترین انتخاب خرید ژل بهداشتی است. استفاده از محصولاتی که برای این ناحیه طراحی و تولید شده‌ اند تسکین بخش بوده و تحریک و خارش پوست را التیام می بخشند. استفاده از صابون موجب بر هم خوردن محیط اسیدی شده و این ویژگی که باکتری های مفید از جمله لاکتوباسیل ها حفظ شوند و باکترهای غیرمفید و بیماری زای آن از بین بروند، از دست خواهد رفت.

نوار بهداشتی دیگر فاکتور مهم در بهداشت فردی بانوان

یکی دیگر از نکات مهم در بهداشت شخصی بانوان استفاده از نوار بهداشتی‌های باکیفیت و مرغوب در دوران قاعدگی است. بانوان در این یام باید نکات زیر را رعایت نمایند:

·                     تعویض پدهای بهداشتی هر 4 ساعت یک بار.

·                     استفاده از لباس زیر نخی.

·                     قرار دادن لباس زیر در نورخورشید و اتو زدن آنان.

·                     حمام کردن و توجه به بهداشت شخصی در دوران قاعدگی.


دو نکته بسیار مهم در یک انتخاب نوار بهداشتی مرغوب و باکیفیت

·                     نرمی و لطافت:  یک نوار بهداشتی مرغوب، باید نرم و لطیفی باشد و باعث قرمزی و یا خارش پوست نشود‌.

·                     سطح تنفس: بهداشت فردی رابطه مستقیمی با نوار بهداشتی مصرفی دارد. یک نوار بهداشتی مرغوب برای مانع از رشد و تکثیر قارچ‌ها و باکتری‌ها، باید قابلیت عبور جریان هوا را داشته باشد.


انتخاب و خرید نوار بهداشتی

زن ها زمان زیادی از عمر خود را در حالت قاعدگی می گذارند و به همین خاطر انتخاب و خرید نوار بهداشتی مناسب، برای آن ها احساس راحتی را به همراه خاطر داشت و این گونه فرصت آن را دارند که راحت تر به امور روزمره خود رسیدگی کرده و با احساس بهتری در اجتماع حظور پیدا کنند. فرصتی که تا چند سال پیش فراهم نبود و می توانست با دردسرهای فراوانی همراه شود اما خوشبختانه امروز امکان خرید نوار بهداشتی در انواع مختلف و با قیمت های مناسب به وجود آمده است.

پدهای یکبار مصرف به قدری ظریف هستند که وجود آن را در لباس زیر خود احساس نمی ‌کنید آن ها به دسته های بال دار، بدون باله، ساده و مشبک تقسیم می شوند. طریقه استفاده از نوار بهداشتی بالدار ساده است دو نوار چسبی در کنار های آن دیده می‌شود که سبب محکم تر شدن آن روی لباس زیر شما می شود. در حالی که همین نوار بهداشتی به شکل ساده این دو لبه اضافه را ندارد و تنها از چسب پشت آن برای اتصال به لباس زیر استفاده می شود.

تامپون ها از دیگر لوازم پرطرفدار برای دوران قاعدگی هستند. پنبه ای جاذب که درون واژن قرار می گرد و به سرعت خود را جذب می کند و دیگر نگرانی از بابت نشت خون وجود ندارد. تامبون های یک بار مصرف بهتر است هر هشت ساعت تعویض و پس از استفاده دور انداخته شود.

پیش از استفاده از نوار بهداشتی و تامپون مطمئن باشید که دست هایتان کاملا تمیز است. تامپون ها قدرت جذب بسیار بالایی داشته و برای استفاده در استخر یا هرگونه فعالیت در آب مناسبند. روند استفاده از آن ها بسیار ساده است و معمولا افراد پس از تنها یک بار خرید نوار بهداشتی تامپون طرفدار استفاده از آن می شوند.


http://saten.ir/193584/%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b1-%d8%a8%d9%87%d8%af%d8%a7%d8%b4%d8%aa%db%8c-%d9%88-%da%a9%d8%a7%d9%86%d8%af%d9%88%d9%85%d8%8c-%d8%af%d9%88-%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a8%d9%87%d8%af%d8%a7%d8%b4%d8%aa/


https://www.missomister.com/product-category/personal-health/%d8%a8%d9%87%d8%af%d8%a7%d8%b4%d8%aa-%d8%b9%d9%85%d9%88%d9%85%db%8c-%d8%b4%d8%ae%d8%b5%db%8c/%da%98%db%8c%d9%84%d8%aa-%d8%aa%db%8c%d8%ba-%d8%a7%d8%b5%d9%84%d8%a7%d8%ad/